تبلیغات
اثنی عشریه در نقد و رد صوفیه و فلاسفه و عرفان های کاذب - دیدگاه ملا محسن فیض کاشانی رضوان الله علیه در مورد ابن عربی


دیدگاه ملا محسن فیض کاشانی رضوان الله علیه در مورد ابن عربی


ملا محسن فیض یکی دیگر از سرزنش کنندگان ابن عربی است. وی که یکی از برجسته‌ترین دانشمندان شیعی است و در بسیاری از علوم متخصص و صاحب نظر و تألیفات است، سال‌ها جزو مدافعان و شارحان آثار ابن عربی بود؛ اما در اواخر عمر خویش از عقاید صوفیه برگشت و نادم شد و در رد آنان کتاب نوشت. اینک به یکی از نوشته‌های وی که در رد و طعن ابن عربی است توجه فرمایید:


شیخ اکبر اهل سنت، محی الدین ابن عربی است؛ او از پیشوایان صوفیه و از بزرگان اهل معرفتشان می‌باشد، در فتوحات می‌گوید: من از خدا نخواستم که امام زمانم را به من بشناساند، و اگر از خدا می‌خواستم به من می‌شناساند. ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید و بنگرید که چگونه خود را بی‌نیاز از شناختن امام علیه السلام دید حال آنکه حدیث مشهور بین همه علما که می‌گوید: «هر کس که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است» را شنیده بود، پس چگونه خدا او را مخذول و گمراه کرد و به خودش واگذاشت تا شیطان او را در زمین علوم سرگردان رهایش کرد. پس با وجود علم فراوان و دقت نظری که داشت و برخورداریش از سیر در زمینه حقایق و فهم نسبت به اسرار و دقایق، در هیچ یک از علوم اسلامی راه دقیق را نپیمود و به حتم و یقین به حدود آن دست نیافت. و در سخنانش مخالفت‌های رسوایی با شرع و تناقضات عقلی واضحی وجود دارد آن چنان مخالفت‌ها و تناقض‌هایی که کودکان به آن می‌خندند و زنان آن‌ها را به مسخره می‌گیرند. این حقیقت بر آنان که در تألیفات او خصوصا فتوحات و بالاخص ابواب اسرار عبادات تتبع کنند پنهان نمی‌ماند. سپس با ادعاهای گسترده‌اش در شناخت خدا و مشاهده معبود و همراهی با خدا با چشم شهود و اینکه به دور عرش گشته، و فنای در توحید و ... او را در شرایطی می‌بینی که دارای سخنان سخیف و احمقانه و بلند پروازی‌های متکبرانه و هذیان و خرافات در هم و بر هم و ضد و نقیض‌های تحیر آوری که جگر را پاره پاره می‌کند قرار دارد. گاه سخنانی به ثبات و مستقیم می‌گوید و گاهی مطالبش از آشیانه عنکبوت سست‌تر است. در کتاب‌ها و تصنیفاتش گفتارهای بی‌ادبانه نسبت به خداوند منزه وجود دارد که هیچ مسلمانی در هیچ موقعیتی راضی نمی‌شود به آن سخن گوید. او در ضمن کلماتی مزخرف و دیوانه‌وار که قلب‌ها را پریشان و عقل‌ها را وحشت زده و ذهن ها را متحیر می‌کند، گویا در نفسش از صور مجرده امور قبیحی را می‌بیند و گمان می‌کند حقیقت دارد و تلقی به قبول کرده و تصور می‌کند که آن‌ها حقیقت وصول به حق است. شاید عقلش به واسطه شدت ریاضت و گرسنگی مختل شده، و آنچه به خاطرش می‌آمده بدون تأمل به قلمش جاری می‌شده است.


ابن عربی از نگاهی دیگر، تألیف سید محسن طیب نیا، صفحه ۴۲۱-۴۲۲؛ به نقل از رساله بشارة الشیعة، تألیف فیض کاشانی، صفحه ۱۵۰-۱۵۲



()   
   
آخرین پست ها

جعل حدیث و تکفیر غیرمعتقدین به جبرگرایی توسط شبستری صوفی بزرگ..........چهارشنبه 23 آبان 1397

سوالی از متخصص فلسفه و عرفان اسلامی دکتر یحیی یثربی..........چهارشنبه 16 آبان 1397

وقتی ملاصدرا نمی‌تواند ارسطو را از فلوطین تشخیص دهد ..........دوشنبه 14 آبان 1397

ابو علی سینا فیلسوفی که جان خود را بر سر هوسبازی و شکم بارگی خود از دست داد !!!..........جمعه 11 آبان 1397

ارادت احمد غزالی (از اقطاب صوفیه و برادر ابو حامد غزالی) به ابلیس..........جمعه 4 آبان 1397

دفاع غزالی از یزید..........چهارشنبه 2 آبان 1397

غزالی(از علمای بزرگ اهل سنت عمری و از بزرگان عرفان و تصوف) می‌گوید مقتل امام حسین نخوانید چون باعث بغض صحابه می‌شود !..........شنبه 28 مهر 1397

دیدگاه ملا محسن فیض کاشانی رضوان الله علیه در مورد ابن عربی..........دوشنبه 23 مهر 1397

رقاصی عارف واصل (!!) در مجلس عزای امام حسین علیه السلام !!!..........شنبه 21 مهر 1397

صمدی آملی: نباید بدون وضو به بدن کافر و سگ و ... دست زد !!!..........چهارشنبه 18 مهر 1397

ابن عربی مقام امام علی را از خلفای غاصب ثلاثه پایین‌تر می‌داند..........سه شنبه 17 مهر 1397

نظر علامه محمد تقی مجلسی قدس سره در مورد ابن سینا و فلاسفه..........شنبه 14 مهر 1397

اعتقاد به قدم عالم مساوی است با تکذیب انبیا..........شنبه 14 مهر 1397

ردی بر تجرد نفس ( قسمت اول)..........سه شنبه 10 مهر 1397

حلاج در کلام ابو ریحان بیرونی دانشمند بزرگ اسلامی..........شنبه 7 مهر 1397

همه پستها